موقعیت والمارت به عنوان بزرگ ترین فروشگاه زنجیرهای در جهان، بسیار مستحکم است. با اینکه بازار این صنعت بسیار اشباع شده، اما والمارت پایینترین هزینهها و قیمت کالا و بیشترین سود و سهم بازار را دارد. به علاوه تهدید کالاهای جایگزین برای کالاهای والمارت ضعیف است. والمارت تلاش زیادی برای اطمینان از نوآور بودن و برآورده ساختن نیازهای مشتریان انجام میدهد. قدرت چانهزنی تامینکنندگان والمارت نیز ضعیف است، چون برای بسیاری از تولیدکنندگان والمارت بزرگترین مشتری آنها است و واضح است که آنها هر چه والمارت بخواهد انجام میدهند. علاوه بر تامینکنندگان، قدرت چانه زنی خریداران هم ضعیف است چون دامنه وسیعی از مشتریان با تقاضای قابلتوجهی برای قیمتهای پایین وجود دارد که باعث افزایش قدرت والمارت در مقابل آنها میشود. با توجه به مقیاس بسیار بزرگ فعالیت والمارت، شرکتهای جدیدی که میخواهند وارد بازار شوند تهدیدی جدی برای شرکت محسوب نمیشوند، چون شرکتهای جدید باید سالها یا حتی دههها برای رسیدن به سطح والمارت تلاش کنند. حتی کمپانیهای برجسته هم در دنیای امروز به سختی میتوانند قیمتها و هزینههایشان را بهاندازه والمارت پایین ببرند.
استراتژی والمارت
ارائه کالاها با قیمتهای پایین تنها یکی از استراتژیهای والمارت است. زنجیره خلق ارزش شرکت (فعالیتهایی که یک شرکت در یک صنعت خاص انجام میدهد)، فعالیتهای مرتبط به چگونگی دستیابی والمارت به استراتژیهای مختلف را نشان میدهد. نخست اینکه مدیریت زنجیره تامین والمارت بی نهایت کارآ میباشد. برای مثال والمارت در تقلید از مفاهیم کسب و کار موفقیت آمیز رقبایش شهرت دارد. به علاوه از نظرات کارکنان استقبال میشود و حتی به آنها پاداش داده میشود. روش دیگر کاهش هزینهها در مدیریت زنجیره تامین والمارت، توانایی آنها در دنبال کردن حرکت محصول در طول کل زنجیره خلق ارزش است. والمارت میتواند در هر زمانی اطلاعات محصول را در هر مرحلهای از تولید (مثل حمل کالا، توزیع از انبار مرکزی، انبار فروشگاهها یا در قفسهها یا در صندوق) که باشد پیگیری کند. قابلیت والمارت در ساده سازی فرآیند تامین، آن را در حفظ سطح موجودی مناسب و پیگیری محصولات فروش رفته و فروش نرفته کمک میکند.استراتژیهای عملیات و توزیع هم والمارت را در دستیابی به قیمت پایین کمک کردهاند. در واقع استراتژی والمارت این است که فروشگاههایش را در خارج از شهرهای بزرگ و با فاصله ۲۰۰ مایلی از فروشگاه موجود راهاندازی میکند. همچنین در شهرهای بزرگتر، والمارت با استفاده از خوشهای کردن (تاسیس شعبههای نزدیک به هم) فروشگاههایش از تبلیغات دهان به دهان برای جذب مشتریان استفاده میکند. به علاوه والمارت به دنبال برآورده ساختن نیازهای مختلف مشتریان با استفاده از ۴ نوع مختلف از فروشگاههای زنجیرهای است که شامل فروشگاههای فروش کالاهای ارزان قیمت، فروشگاههای زنجیرهای عظیم، سامزکلابها و بازارهای محلی میشود. هر کدام از این فروشگاهها از لحاظ اندازه، تعداد کارکنان و برآورد فروش با هم تفاوت دارند.
والمارت نسبت به رقبایش هزینه بسیار کمتری صرف تبلیغات میکند. گروهی بودن فروشگاههای والمارت و فاصله کم آنها از یکدیگر، یکی از دلایل این امر است. به این شکل آنها میتوانند برای کل منطقه یک بار برای تبلیغات هزینه صرف کنند تا با سرشکن شدن این مخارج بین فروشگاههای آن منطقه، هزینه کل حداقل شود. یکی دیگر از بهترین استراتژیهای والمارت، فراهم کردن خدمات عالی برای مشتریان است. در هر فروشگاه یک فرد برای خوشامد گویی در محل ورود مشتریان حاضر هستند که به آنها چرخدستیهای حمل خرید میدهند و آنها را به قسمتی از فروشگاه که در آن کالاهای مورد نظر مشتری قرار دارد، هدایت میکنند. قانون هشتم از ده قانون سام والتون برای ایجاد یک کسبوکار نیز « فرا رفتن از حد انتظارات مشتریان» است و به گفته سام، اگر آنها بتوانند این کار را بکنند، مشتریان بارها و بارها به فروشگاه آنها باز خواهند گشت.فعالیتهای حمایتی در استراتژی والمارت با فعالیتهای اصلیای که در بالا به آن اشاره شد مرتبط است. چنین فعالیتها یا هزینههایی شامل تکنولوژیهایی میشود که در پیگیری محصول(عملیات و توزیع آن)، ارتباطات بین تامین کنندگان، آموزش کارکنان و سیاستهای تشویق و پاداش، استفاده میشوند. درآمدها و سودهای والمارت در سالهای اخیر موفقیت کلی این فعالیتها را اثبات میکند.