علیرضا مهدیزاده

شخصی و دانشگاهی

علیرضا مهدیزاده

شخصی و دانشگاهی

تعریف سیستم مدیریت کیفیت چیست؟

یکی از پرکاربردترین استانداردهایی که در تمام دنیا از محبوبیت برخوردار است، استاندارد سیستم مدیریت کیفیت یا همان ایزو 9001 است.

در این مطلب به تعریف عبارت سیستم مدیریت کیفیت می پردازیم، اینکه چرا نام این استاندارد سیستم مدیریت کیفیت نامگذاری شده است.

برای آشنایی کامل ابتدا باید تک تک عبارات را تعریف کنیم

سیستم: مجموعه ای از فرایندها مرتبط با یکدیگر که منجر به تولید محصول یا ارائه خدمات می شود.

مدیریت: عبارت است از برنامه ریزی، ساماندهی، هدایت و کنترل

کیفیت: کیفیت تعاریف مختلفی دارد اما از دید استاندارد، کیفیت یعنی برآورده شدن خواسته ها و الزامات (الزامات قانونی، الزامات مشتری، الزامات استاندارد و ...)

 


سیستم مدیریت کیفیت

زمانی که صحبت از سیستم مدیریت کیفیت می شود، منظور این است که یک سیستم یا سازمان را با مدنظر قرار دادن کیفیت (کیفیتی که در تعریف استاندارد ایزو 9001 آمده است) برنامه ریزی، ساماندهی، هدایت و کنترل کرد.

سازمانی که تصمیم می گیرد استاندارد ایزو 9001 را پیاده سازی کند، باید کیفیت را در سراسر سازمانش اجرا و پیاده سازی نماید. این کیفیت باید منجر به تولید محصولی شود که الزامات و خواسته ها، بخصوص خواسته های مشتری را برآورده سازد.

استاندارد ایزو 9001 یا همان سیستم مدیریت کیفیت، زمانی که در سازمانی استقرار داده می شود، در تمام فرایندهای سازمان درگیر می شود.

فرایندهای مدیریتی مانند مدیریت منابع انسانی، آموزش، استخدام و ...

فرایندهای اصلی سازمان مانند تولید، خرید، کنترل کیفیت، ارتباط بامشتری و ....

فرایند های پشتیبانی مانند انبارداری، نگهداری و تعمیرات ماشین آلات و ....

تلاش و هدف این استاندارد این است که سطح کیفیت محصولات را علاوه بر اینکه در یک سطح ثابت نگه میدارد، به سمت بهبود و پیشرفت نیز سوق دهد.

استاندارد سیستم مدیریت کیفیت می تواند راهکاری مناسب وعالی برای سازمانی باشد که علاقه مند است مسیر بهبود و پیشرفت را طی کند. البته این نکته را نباید فراموش کرد، این استاندارد و حتی استانداردهای دیگر، زمانی کارگشا خواهند بود که در وهله اول مدیریت ارشد تعهد شدید به اجرا داشته باشد و در وهله دوم، همکاران و کارکنان سازمان نیز به اجرای استاندارد علاقه نشان دهند. درضمن این استاندارد برای اثربخشی نیاز است چندین ماه درسازمان اجرا شود تا پس از آن نتایج آن ملموس و قابل مشاهده باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.